Refleksioner
o-løb
Josefine, Sofie, Julie
og Vibeke
1: Hvorfor
kan man bruge o-løb i undervisningen?
-
En
god måde at kombinerer bevægelse og faglig viden i undervisningen.
-
Motivation,
eleverne kommer ud for skolen faste rammer.
-
I
forhold til den nye skolereform hvor bevægelse indgår i undervisningen.
-
Sammenhold
i klassen, med til at udvikle det sociale.
-
En
god måde at kombinere fagene på (tværfaglighed)
2: Hvilke
mål er der for området i Fælles Mål?
Stk. 2. Eleverne skal have mulighed for at opleve
glæde ved og lyst til at udøve idræt og udvikle forudsætninger for at forstå
betydningen af livslang fysisk udfoldelse i samspil med natur, kultur og det
samfund og den verden, de er en del af. Eleverne skal opnå indsigt i og få erfaringer
med vilkår for sundhed og kropskultur.
Stk. 3. Undervisningen skal give eleverne
forudsætninger for at tage ansvar for sig selv og indgå i et forpligtende
fællesskab.(s.3)
Med fokus på
9. kl. trinmål mener vi at disse mål gør sig gældende:
-
Forstå betydningen af egen indsats i forhold til det fælles resultat.
-
Gennemføre orienteringsløb ved hjælp af kort og kompas.
3:Hvordan
kan man bruge det i indskolingen, på mellemtrinnet og i udskolingen? Og
hvilke typer løb og opgaver, ville du overveje at anvende på de forskellige
trin, så der er progression.
I forhold
til fællesmål, er det tydeligt at skabe en progression fra indskoling,
mellemtrin og udskoling. I bund og grund handler det om at man udvikler løbet
fra et stjerneløb, til et fuldt udarbejdet o-løb med brug af kompas og kort. Samtidig
handler det om at skabe en forståelse hos eleverne om vigtigheden af
samarbejde. Derudover er det vigtigt at skabe progression i det faktum i at
kombinere motion med det at være mental fokuseret (holde hoved koldt), og det
vil man jo typisk gøre ved at øge sværhedsgraden på de forskellige poster.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar