torsdag den 4. september 2014

O-løb og refleksioner


Refleksioner o-løb

Josefine, Sofie, Julie og Vibeke

 

1: Hvorfor kan man bruge o-løb i undervisningen?

-        En god måde at kombinerer bevægelse og faglig viden i undervisningen.

-        Motivation, eleverne kommer ud for skolen faste rammer.

-        I forhold til den nye skolereform hvor bevægelse indgår i undervisningen.

-        Sammenhold i klassen, med til at udvikle det sociale.

-        En god måde at kombinere fagene på (tværfaglighed)
 

2: Hvilke mål er der for området i Fælles Mål?

Stk. 2. Eleverne skal have mulighed for at opleve glæde ved og lyst til at udøve idræt og udvikle forudsætninger for at forstå betydningen af livslang fysisk udfoldelse i samspil med natur, kultur og det samfund og den verden, de er en del af. Eleverne skal opnå indsigt i og få erfaringer med vilkår for sundhed og kropskultur.

Stk. 3. Undervisningen skal give eleverne forudsætninger for at tage ansvar for sig selv og indgå i et forpligtende fællesskab.(s.3)

Med fokus på 9. kl. trinmål mener vi at disse mål gør sig gældende:

-        Forstå betydningen af egen indsats i forhold til det fælles resultat.

-        Gennemføre orienteringsløb ved hjælp af kort og kompas.

3:Hvordan kan man bruge det i indskolingen, på mellemtrinnet og i udskolingen? Og hvilke typer løb og opgaver, ville du overveje at anvende på de forskellige trin, så der er progression.

I forhold til fællesmål, er det tydeligt at skabe en progression fra indskoling, mellemtrin og udskoling. I bund og grund handler det om at man udvikler løbet fra et stjerneløb, til et fuldt udarbejdet o-løb med brug af kompas og kort. Samtidig handler det om at skabe en forståelse hos eleverne om vigtigheden af samarbejde. Derudover er det vigtigt at skabe progression i det faktum i at kombinere motion med det at være mental fokuseret (holde hoved koldt), og det vil man jo typisk gøre ved at øge sværhedsgraden på de forskellige poster.

 


 

 




 
 
 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar