Et langt forløb er nu bragt til ende. Jeg var så heldig at være i praktik på Rudolf Steiner skolen, et forløb jeg er utrolig taknemmelig for at have taget del i. Vil overordnet sige at det har styrket mine kompetencer som lærer, i takt med de observationer jeg har gjort mig. Der er ingen tvivl om, at der er mange fordomme forbundet med en Steiner skole, og jeg havde da også mine. Men jeg blev langsomt mere og mere bevidst om, at deres pædagogik virker. Selvom man i starten følte man var kommet tilbage til den sorte skole, åbnede der sig pludselig en masse døre.
På seminariet snakker vi utrolig meget om klasseledelse, relationer, cooperative learning, underisningsdifferentiering osv. Ting vi som kommende lærer skal arbejde meget med, for at danne et sundt læringsrum for eleverne. Men på Rudolf Steiner så jeg, hvor lidt man faktisk bruger disse begreber, men hvor meget det er integreret i alle lærer. Det udgør en stor del af Waldofpædagogikken, at de daglige rutiner og gøremål er ens. Forholdet til hinanden både som lærer og elev er sat på forhånd. Eleverne er ikke i tvivl om deres roller.
Jeg så helt konkret effekten af fælles pædagogiske mål. Alle lærer er underlagt Waldofpædagogikken, de kender derfor helt præcis til deres daglig gøren og den overordnede proces for hele Steiner skole forløbet. Virkningen af fælles front, er tydeligt. Det virker.
Samtid så jeg også hvordan det kreative er med til at udvikle eleverne. De mangler måske nogle faglige begreber her og der, men de kommer hurtigt på i gymnasiet. Det kreative udvikler deres menneskelige kompetencer, og er med til at gøre dem hele mennesker, med tro på sig selv og hinanden. Eleverne har tid til at bevæge sig i skolen, hvilket bevirker, at de timer hvor de skal koncentrere sig og være rolige, jamen så er de det. Både takt med at de har forbrændt energi i løbet af dagen, men også i takt med den respekt de har for hinanden og læreren.
Det var svært at skulle til eksamen i dette forløb, fordi vores opgave også skulle give plads til en del omkring Waldofpædagogikken. Samtidig syntes vi det var svært at finde frem til, hvordan denne opgave egentlig skulle løses og hvad der blev forventet af os til eksamen. Men det virkede også til, at eksaminator selv var lidt i tvivl fordi det var første gang. Vi er vist alle blevet mere kloge på det her til næste år. Men ikke desto mindre, blev det en 10'er til eksamen, hvilket vi var meget tilfredse med.
Hej Julie! :) Rigtig godt indlæg. Det lyder virkelig spændende - fedt, at du fik lov at prøve praktik på en Steinerskole! Det må virkelig have været en oplevelse, og selvom jeg selv ikke kender meget til Steiner/Waldorf-pædagogikken tror jeg virkelig på, at kreativitet styrker børn, både socialt og fagligt og gør dem til, som du siger, hele mennesker.
SvarSletJeg kan også sagtens følge dig i dine overvejelser omkring praktikeksamen, for ja, det var virkelig svært at finde ud af, hvad de forventede!
Det var godt at læse, at det har været udbytterigt, selvom det var en noget anderledes skoleform. God eksamen!
SvarSlet