onsdag den 18. december 2013


Kompetencer til forskellige undervisningssituationer - dette ud fra figur 1 s. 12 i bogen kompetencer i dansk

 

  1. Hvordan kan få eleverne til at fremlægge uden at læse op:  Kritiske kompetencer i takt med at man skal kunne se bag om teksten. Hermeneutiske kompetencer, eleverne skal kunne leve sig ind i og bringe teksten til live. Æstetisk kompetence, fordybe sig i teksten og leve sig mentalt og kropsligt ind i tekstens rum. Empatiske kompetencer, at kunne leve sig ind i et andet menneskes følelse. Produktive kompetencer, at kunne udarbejde tekster ved brug af passende teknologier.

 

  1. Hvilke elementer kan/skal man huske på når vi taler elevfremlæggelser: Produktive kompetencer, at kunne vurdere hvordan det man udtrykker, vil virke. Kritiske kompetencer i takt med at man skal kunne se bag om teksten. Hermeneutiske kompetencer, eleverne skal kunne leve sig ind i og bringe teksten til live. Æstetisk kompetence, fordybe sig i teksten og leve sig mentalt og kropsligt ind i tekstens rum. Empatiske kompetencer, at kunne leve sig ind i et andet menneskes følelse. Narrativ kompetencer, at kunne fortælle konstruktivt om andre mennesker på måder der giver mening.

 

  1. Hvordan får man udskolingselever til at byde ind med personlig bud på oplæsning: Samarbejds- og netværkskompetencer, at være aktiv og positiv del af fællesskabet. Kritiske kompetencer i takt med at man skal kunne se bag om teksten. Hermeneutiske kompetencer, eleverne skal kunne leve sig ind i og bringe teksten til live. Æstetisk kompetence, at kunne stemme sindet, fordube sig og leve sig kropsligt og mentalt ind i en teksts rum. Empatiske kompetencer, at kunne se en situation fra flere sider.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar