Kompetencer til forskellige undervisningssituationer -
dette ud fra figur 1 s. 12 i bogen kompetencer i dansk
- Hvordan kan få eleverne til at fremlægge uden at læse op: Kritiske kompetencer i takt med at man skal kunne se bag om teksten. Hermeneutiske kompetencer, eleverne skal kunne leve sig ind i og bringe teksten til live. Æstetisk kompetence, fordybe sig i teksten og leve sig mentalt og kropsligt ind i tekstens rum. Empatiske kompetencer, at kunne leve sig ind i et andet menneskes følelse. Produktive kompetencer, at kunne udarbejde tekster ved brug af passende teknologier.
- Hvilke elementer kan/skal man huske på når vi taler elevfremlæggelser: Produktive kompetencer, at kunne vurdere hvordan det man udtrykker, vil virke. Kritiske kompetencer i takt med at man skal kunne se bag om teksten. Hermeneutiske kompetencer, eleverne skal kunne leve sig ind i og bringe teksten til live. Æstetisk kompetence, fordybe sig i teksten og leve sig mentalt og kropsligt ind i tekstens rum. Empatiske kompetencer, at kunne leve sig ind i et andet menneskes følelse. Narrativ kompetencer, at kunne fortælle konstruktivt om andre mennesker på måder der giver mening.
- Hvordan får man udskolingselever til at byde ind med personlig bud på oplæsning: Samarbejds- og netværkskompetencer, at være aktiv og positiv del af fællesskabet. Kritiske kompetencer i takt med at man skal kunne se bag om teksten. Hermeneutiske kompetencer, eleverne skal kunne leve sig ind i og bringe teksten til live. Æstetisk kompetence, at kunne stemme sindet, fordube sig og leve sig kropsligt og mentalt ind i en teksts rum. Empatiske kompetencer, at kunne se en situation fra flere sider.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar